Indonesien - Bali (del 2)

Hej hej, hemskt mycket hej!

Nu ar vi som sagt pa plats pa Bali i Indonesien. Jag och Linda kom i mandags, da Lotti ocksa egentligen skulle komma. Men hennes plan var sa forsenat sa hon missade flyget fran Singapore. Sa dar fick hon bo pa lyxhotell en natt (nej, vi ar inte avundsjuka). I alla fall sa tog jag och Linda taxi till boendet som Lotti hade bokat at oss, och jisses vad fint det ar har! Bara tva manader gammalt med bade frukost och pool som ingar i priset! Det gillar vi!
Dagen efter kom Lotti vid halv 2 tiden. Hon hoppade ur taxin och vi kramades om. Sa sag vi att hon inte hade nagon vaska med sig... "Men, har du inget bagage?" Nej, det hade tydligen inte kommit med fran Singapore. Alltsa, mer oflyt kan man nastan inte ha! Men hon var lika glad for det, hon hade i alla fall fatt en necessar med overnattningskit fran flygbolaget! :) Senare pa kvallen kom i alla fall hennes vaska hit till hostlet, sa det var tur att det gick sa fort!

Vi befinner oss nu i en stad som heter Kuta. Det ar ett riktigt turiststalle och jag har i varje fall inte fatt nagon Wow-upplevelse har. Forsaljarna ar ASJOBBIGA, sager:"hello darling" och "YES?!" och tar i en nar man gar forbi. Sa en natt till har, sen drar vi vidare.

Tankte i alla fall beratta lite om Singapore! Oj, vad jag gillade den staden. RENT och FRASCHT! Trevliga manniskor, latt att ta sig runt, roliga utflykter och coola byggnader! Kan latt tanka mig att aka tillbaka dit. Nar vi kom dit (lokiga och dana efter 6 h bussresa fran Kuala Lumpur) tog vi e taxi till Little India dar vi hade hort att det skulle vara bra for backpackers att bo. Sa vi borjade leta boende... I varmen. Jag kan saga att SVETTEN RANN. Det ar nog det mest svettigaste hittills tror jag. Sa vi delade upp oss. Jag satt med vaskorna och vaktade dom och Linda gick runt och letade. Sa hittade vi ett hostel vi hade fatt tips om namligen Prince Of Wales. Dar var det saklart fullbokat den natten, men de hade lediga sangar dagen efter. Sa vi hittade ett annat forsta natten, Checkers Inn, som var lite dyrare, men var jattefint!
Dagen efter flyttade vi till Prince Of Wales som ar ett dorm, alltsa att man bor med manga andra. Sedan gick vi ut och hittade hallplatsen dar vi hade sett att en Hop On/Hop Off buss skulle stanna. Sa vi hankade pa den och fick se en stor del av staden pa sa sett. I det priset ingick aven sightseeing i bat pa floden, sa vi fick se staden i manga vinklar. Pa kvallen akte vi tillbaka till "stan" och fick se alla haftiga byggnader i morker och helt upplysta! Riktigt haftigt och stort!
Dagen darpa, lordagen, akte vi Singapore Flyer som ar varldens storsta observation wheel. Och det var SJUKT stort. Men riktigt haftigt att se ut over staden fran luften ocksa. Sa nu hade vi verkligen sett staden fran alla dess mojliga vinklar! Sedan akte vi tunnelbanan ner till Orchard Road som ar den stora shoppinggatan i Singapore. Dar gick vi och dreglade over snygga klader och kopte faktiskt nagot litet fint var. Vi skulle namligen pa Raffles pa kvallen sa da var vi tvungna att fa pa oss nagot fint. Sa pa kvallen tog vi tunnelbanan ner pa stan och gick pa Raffles och Long Bar. Dar drack vi Singapore Sling, som ar en drink man SKA dricka om man ar pa Raffles, samt at jordnotter med skal och kastade de sedan pa golvet. Haha, en riktigt rolig tradition som ar kul att fa ha varit med om!
Pa sondagen gick vi pa Singapore Zoo och kollade pa alla roliga djur. Jag har inte gatt i djurpark pa valdigt lange sa detvar roligt! I slutet fick vi se nar de vita tigrarna fick mat! Sjurskotarna slangde in kottstycken till dom och de hoppade upp i luften och fangade den! Riktigt stora, och fina djur. Senare akte vi Cable Car (linbana) over till Sentosa Island. Men dar tyckte vi inte var nagot speciellt sa vi akte hem till Little India istallet. Sen hangde vi dar pa kvallen och drack ol och chillade. Klockan 18.35 pa mandagskvallen gick flyget mot Bali!

Sa, nu sitter vi har pa hostlet och ska snart dra ut och ata. Blir lugnt ikvall eftersom vi ar trotta och inte alls kanner for att festa i Kuta pga av allt ackligt inhemskt folk! Imorgon ar det min fodelsedag. Helt sjukt att det redan har gatt ett helt ar sen sist. Och fortfarande ingen 20-arsfest!!! Daligt, froken Bjallebo. Jag vet. Men det kan kanske bli ett homecoming-party/21,5 arsfest i augusti istallet?!
Imorgon ska vi i alla fall flytta pa oss till ett stalle som heter Ubud. Det kallas for "Balis hjarta" och ska tydligen vara fint och bra :) Sedan ar planen att sa smaningom dra vidare mot grannon Lombok och forsoka hitta paradisstrander pa Gili Islands. Kan bli fint!

Har ska jag forsoka lagga upp lite bilder, men det ar ganska segt att fa upp dom overhuvudtaget pa bloggen. Jobbar pa ett album som kan komma upp pa facebook inom kort.
Ha det fint dar hemma! Puss och kram

.... gar sa segt att ladda upp bilderna, sa ni far noja er med dessa sa lange!

Indonesien - Bali

tja tja!!

Nu har vi da forflyttat oss fran Singapore till Bali (langre, battre och bildrikare inlagg om singapore kommer senare)
Flog hit igar kvall och kom fram runt 9 tiden pa kvallen.. Har skulle vi sen mota upp Lotti som skulle komma en kvart efter oss men ett annat flyg.. Sa vi vantade.. Och vantade och vantade och vantade.. Men ingen Lotti.. Fragade i informationen om de flyget va forsenat eller natt men ja tror knappt att dom fattade vad vi menade.. Sa vi vantade lite till.. Ingen av oss hade batteri pa telefonen heller sa vi kunde inte fa tag i henne och hon hade adressen till vart hostel sa vi kunde inte aka dit heller.. Men nar klockan narmade sig 12 sa borjade vi lessna och fragade lite fint oss sakerhetsvakten om vi kunade fa lana ett eluttag av honom, de gick bra.. Sa efter en stund nar telefonen vaknat till liv sa fick ja ett sms av Lotti..
Hennes flyg fran Helsingfors (tror jag) va forsenat sa dom missade flyget i Singapore sa hon skulle spendera natten pa lyx hotell dar istallet.. Sa hon fick skicka oss adressen sa vi kunde aka vidare!
Lotti har haft i uppgift att boka boendet har eftersom att vi skulle komma sa sent pa kvallen.. De har hon gjort BRA!! Dade Sofia och jag blev helt lyriska nar vi fick veta att frukosten INGAR och att det finns POOL! Precis vad vi behovde nu efter 1 vecka i storstader:)

Nu har vi precis satt i oss en frukost sa nu ar de bara till att vanta tills klockan blir 13.00 och halla tummarna att Lotti har kommit med flyget, inte blivit stoppad i tullen, inte blivit av med vaskan (de har hant forr) och fatt tag pa en taxi som hittar hit! Ska bli sa kul att traffa henne:)
Dessutom ska har vi tva fodelsedagar att fira har pa Bali.. forst fyller Sofia 21 den 23/2 och sen fyller Lotti 25 den 4/3:)

puss o hej / Linda

Malaysia - Kuala Lumpur

WhatUp?!

Okej, nu ar det ett tag sen vi skrev nagot har, sa nu har vi grejer att beratta vill jag lova!
Forra gangen jag (Sofia) skrev har hade vi precis kommit till Cameron Highlands och sovit en natt pa golvet. Som tur val var hittade vi ett annat jattefint boende, fasktiskt det finaste hittills pa resan! De boenden vi har haft i malaysia har varit hur fina som helst! Anyway, vi skulle pa en Strawberry farm i C.H och det lag ca 6 km ifran dar vi bodde. Tankte forst ta lokalbussen, men eftersom den inte skulle ga forran 1,5 h senare bestamde vi oss for att promenera. kande oss skitduktiga, sa val framme bland jordgubbarna var vi tvungna att unna oss en jordgubbs-glass-gradde-gottegrej! Mmhm.
Dagen efter var vi i Ringlet, dar den indiska hogtiden skulle aga rum. Tyvarr kom vi lite forsent och det var lunchbrake. Men alla var sa otroligt vanliga och omtanksamma sa vi fick komma in dar anda och ta bilder och sadar. Sen blev vi bjudna pa lunch, indisk mat, och det var hur gott som helst. Dock rakade jag bita pa en SJUKT stark grej sa hela munnen BRANN pa mig. Haha.
Sista dagen i C.H var vi pa utflykt dar vi var och kollade pa teplantage, var i ett utkikstorn 2030 m hogt och drack te direkt fran plantagen. Utsikten var helt fantastiskt. Verkligen breathtaking. har aldrig i hela mitt liv sett sadan fantastisk utsikt! Kandes som om vi var med i ett vykort.

Nar det var dags att lamna Cameron Highlands tog vi en buss till Ipoh, och dar bytte vi till en annan buss som gick till Lumut. I Lumut tog vi farjan over till Pulau Pangkor. En jattemysig liten o 40 min fran fastlandet. Hittade boende ganska snabbt for 65 rm per natt, helt ok! Det var som en liten stuga nastan, superfint! Pa Pangkor hangde vi pa stranden, chillade och hade det allmant gott! var skont att fa lite sol och varme igen efter kalla C.H. Vi stannade dar fyra natter.

Igar tog vi farjan tillbaka till fastlandet och sedan akte vi en valdigt skumpig bussfard till Kuala Lumpur! Haha, ja, vi hoppade runt i den dar bussen som tva vantar och fick skrattanfall sa alla kollade pa oss. Kittlades i magen hela vagen vill jag lova! Val framme var det PISSVARMT, sarskilt nar vi gick runt med ryggsackarna och skulle hitta boende. Vi tog oss i alla fall till China Town dar vi traffade pa en snubbe fran Osterrike. Han visade oss garna var det fast billiga doorms och hostels. Sa vi foljde efter honom som en liten svans och kollade pa tva olika rum. Till slut tog vi det som var lite billigare (20 rm/natt&person), det ar ett fyrbaddsrum. Sa nar vi hade installerat oss och varit och betalat far vi veta att samma kille fran Osterrike (glomt vad han heter) bor i samma rum som oss, haha! Var lite kul. han var jattetrevlig och vi satt lange och pratade igar om resor och sa :) Pa eftermiddagen var vi pa Imbi Plaza, som ar ett STORT kopcentrum med bara elektronikvaror. Linda har tappat bort/glomt sin sladd till kameran, sa hon kan inte ladda den. Sa just nu har vi bara min. Sa tankte vi att har om nagonstans maste det val finnas nagon. Men fanns det nagonstans? NEJ! Sa hon kopte en annan sladd som sedan inte passade i kameran. Om jag hade varit henne hade jag lipat, sa jag ar sa stolt att hon tar det sa bra som mojligt!

Sa, idag pa morgonen skulle vi ata frukost. Nar vi atit typ halva frukosten kanner jag nagot vid mina fotter. Kollar ner, och vad ser jag inte?!?! EN ACKLIG RATTA! IGEN! NU FAR DET VARA NOG!!!!!!! OCH PA MINA FOTTER!!!!!! BLA! Hatar rattor. I alla fallsa akte vi och bytte sladden Linda kopte och hon fick pengarna tillbaka. Skont. Sen tog vi skytrain till K.L Tower (som vi fick leta lite for att komma ratt). Dar akte vi upp 250 m upp i luften och fick se hela staden fran ovan. Sjukt haftigt! Lagger ut lite bilder har nedanfor sen :) Sen gick vi vidare mot tvillingtornen. Riktigt stora och snygga byggnader! Kande mig liten som en myra nar man stod och tittade upp. Darefter gick vi in pa ett mall mellan tornen, dar fanns det Gucci, Prada, Gap you name it. Alla dyra butiker iaf.. Sa tyvarr, inget for oss backpackers! Syndade med mat pa mcdonalds innan vi akte vidare.
Tog sedan tunnelbanan till Little India och Central Market. Jattemysigt :) MEN, somsagt, vi kan inte shoppa... Dels for att vi ar snala och dels for att det inte finns nagon plats i vaskan! Sedan akte vi tillbaka till Hostlet och dar hade vi fatt en ny roomie. Andy (tror vi?) fran Usa men som bor i Kina. Riktigt trevlig prick!
Ikvall har vi gatt lite i china town och nar vi var pa en restaurang och kollade pa vad det fanns for mat sa ser jag TVA RATTOR som springer runt dar inne. Alltsa, jag kommer bli hardad efter den har resan! Herrejisses vad radd jag blev. Pulsen gick upp till 500000000 och jag tog hart i Lindas arm. Haha, ja. Sa lange som dom inte ar PA MINA FOTTER sa.

Imorgon ska vi aka till Batu Cave, ett hindutempel i en grotta. Sedan ska vi till Times Square (ett SUPERstort kopcentrum), dar de har en berg-ochdalbana INOMHUS! Med looping och grejer. Sa vi far se, om vi har rad och lust.. (och vagar!)

Nu ska vi forsoka lagga in lite bilder. Hare fint! Puss och kram / Sofia

... skitsegt att ladda upp bilder har... kommer fler nar vi har battre internet!

Malaysia - Cameron Highlands

Tjaaaa!

I fredags (3/2) hade vi bokat en bat till Langkawi, Malaysia. Det var en speedboat och var en valdigt guppig och bumpig resa! Vem behover Liseberg nar man kan aka bat i Asien liksom? Den resan tog ca 2 timmar. Val framme pa on skulle vi leta boende, hade inget bokat innan. Vi borjade lite smatt att titta pa olika motell och guest houses, men inget var ledigt, verkade som att ALLT var fullbokat. Det har tydligen varit en malaysisk hogtid denna helgen sa det har varit fullt av malayser overallt som har firat nagot speciellt! Vi tror att det ar muslimerna som firar att deras profet foddes, typ som jul for oss antar jag!
  I alla fall, sa traffade vi pa tva kvinnor, Mimmi och Marianne, som hade akt samma bat som oss fran Koh Lipe. Vi bestamde oss for att dela en taxi och kolla efter boende tillsammans. Lite skonare att aka istallet for att bara runt pa 15/20 kilo packning pa ryggen i gassande sol. Dock tog det en lang stund innan vi hittade nagonstans att bo. Till slut var det ett motell som hade ett fyrbaddsrum ledigt for 110 rm (ca 250 kr), sa delat pa fyra blev det inte sa mycket. Sa vi flyttade in dar. Tror inte vi hade fatt battre nagon annanstrans heller, eftersom det var sjukt mycket folk.
  Efter en stund, nar vi hade installerat oss gick vi och skulle ata nagonting. Vi hittade ett litet stalle och bestamde oss for att prova pa en malaysisk ratt som heter Laksa. Det var typ som en soppa med gurka, agg och nudlar som sag ut som vita maskar. INTE GOTT! Var faktiskt skitackligt. Men da hade vi ju provat pa det! Efterat gick vi ner till stranden for att kolla laget och sadar. Inget wow-moment precis... Men jag tror att vi var lite krasna efter att ha kommit fran paradiset Koh Lipe.

Dagen efter hade vi alla fyra bokat en dagstur, Island Hopping, da vi skulle besoka 3 oar runt Langkawi pa fyra timmar. Det var ganska kallt pa morgonen och ingen sol framme. Ganska blasigt och mycket vagor pa havet som gjorde att vatten skvatte upp och gjorde i alla fall mig (Sofia) dyngsur!!! Hade jeansshorts pa mig ocksa (mitt pucko) sa det tog ett ratt bra tag till de torkade. Det var fakrtiskt inte sadar jattespannande och fint med Island Hopping som vi hade kunnat tro. Plus att det fanns massor med apor. Och som jag har sagt innan: Jag ar ingen djurvan, kommer aldrig bli nagon heller, haha. Men visst, det har varit kul att se lite mer an bara just Langkawi!
  Pa kvallen var vi ute och at, hittade ett stalle som hade lite malay mat. Vi bestallde in chicken masala och det var supergott! Ganska starkt men anda sa man kande smaken!

Igar (5/2) var det dags att saga hejda till Langkawi och till vara nyfunna vanner. Vi delade en taxi till hamnen, men dar skildes vara vagar! Vi hade fantastiskt trevligt med Mimmi och Marianne. :)
Batturen till Kuala Kedah tog ca 2 timmar, gick valdigt snabbt fakiskt, aven om det inte var med Speed Boat. Nar vi kom fram visste vi inte riktigt hur eller var vi skulle ta vagen. Sa vi gick och fragade i en affar om man antingen kunde bo dar eller aka nagon annanstans. Hon foreslog att vi skulle ta oss in till Alor Star, det var en liten storre stad. Sa vi tog lokalbussen dar en gubbe hjalpte oss sa vi kom ratt och sadar. Vi tankte att vi skulle aka till Ipoh darifran och kopte en biljett dit nar vi kom fram till Alor Star.
  20 minuter senare gick bussen till Ipoh, sa vi hade valdigt bra flyt. Aven det var en lokalbuss och valdigt bekvam! Alla vi har traffat pa i Malaysia har varit valdigt trevliga och mycket bra pa att tala engelska. Mycket stor skillnad mot Thailand! I alla fall, resan till Ipoh tog 3,5 h. Val framme dar tankte vi att vi lika garna kunde aka vidare och fragade om det fanns nagon chans att hinna med en buss till Cameron Highlands. Och tur som vi har fanns det en buss som skulle ga en timma senare. eftersom vi var valdigt hungriga och inte hade atit nagot mer an frukost, sa gick Linda och fixade en varsin Big Mac pa Donken. SA FRUKTANSVART GOTT!!!! Efter det hade vi lite mer energi.
  Bussen till Cameron Highlands var lite forsenad, sa vi kom ivag en halvtimma senare. Den resan tog ocksa typ 3 timmar och det var verkligen en kringelkrokvag, eftersom det ligger uppe i bergen. Nar vi ANTLIGEN kom fram var klockan ca 23 och vi skulle forsoka hitta nagonstans att bo. Lattare sagt an gjort kan jag saga. Aven har var typ allt fullbokat pga hogtiden. Till slut gick vi till ett motell och fragade om de hade nat ledigt rum. Det hade dom inte, men kvinnan i receptionen erbjod oss en madrass pa golvet i koket/matsalen for 50rm.Ja, och desperata och trotta och fruktansvart kissnodiga som vi var sa tog vi det! Sa inatt har vi sovit pa ett kallt golv. Men vi sov verkligen som stockar! Skont att vi ens fick nagonstans att sova tycker jag.

Idag har vi inte hunnit med sa mycket an. Flyttat till ett annat boende, pratat en lang stund med tva trevliga tjejer i en turistbyra och nu sitter vi har. Blev valdigt mycket att skriva om idag kande jag, men det hander valdigt mycket nar man flyttar pa sig!
Lite senare tankte vi ta lokalbussen eller taxi till en strawberry farm och kolla in dar de odlar jordgubbar. Mhm-m! Sen imorgon ar det nagon indisk hogtid (kanns typ som man far del av alla religioner har), och det skulle vara parad och grejer. Sa vi far se hur det blir! Saklart kommer vi ju kolla in alla teplantage har ocksa, just for att det ar sa speciellt for Cameron Highlands.

Puh, nu orkar jag inte skriva mer! Ha det kalas!

/ Sofia och Linda :)

Thailand - Koh Lipe del 2

Hejhopp!

Idag ar det sista dagen i Thailand. Kanns faktiskt ganska sorgligt att lamna det har om jag ska vara arlig. Har verkligen trivts skitbra i Thailand! Klimatet, oarna, maten you name it! Kommer definitivt aka tillbaka hit igen. Ni som inte varit har - AK! Ni blir inte besvikna :)

Som sagt, sista kvallen har pa Koh Lipe. Har varit har den sista veckan och bara slappat och kakat gott ungefar. Superskont! Imorgon far vi vidare mot Langkawi, Malaysia. Blir spannande!
Ikvall var vi och fick oljemassage. Och det var verkligen skont och behovligt! Kostade 300 baht for en timma (ca 75 kr). Jag och Linda lag bredvid varandra och plotsligt sa hon (vi lag just da pa mage): "Sofia, hon drog ner mina trosor!" Jag var saklart tvungen att ta en titt och fick till min forvaning se Lindas vita rumpa upp i vadret! Darefter kunde jag inte sluta skratta!!! Jag skrattade sa det gjorde riktigt ont i magen, och ni vet nar man inte FAR skratta och MASTE?! Mmm, precis sa var det! Sa jag fick mina anfall ibland nar jag sag Lindas osolade rumpa framfor mig! HAHAHA! Ja jesus.
Efterat gick vi och at thaimat pa ett stalle som vi tycker ar jattebra. Da berattade Linda att aven hennes brost hae fatt sig en omgang av oljemassagen. Thailandskan som masserade henne hade bokstavligen talat slitit av Lindas bh och borjat knada. Och dar trodde aven Linda att hon skulle do av skratt! TUR att hon inte sa till mig nar vi var dar, da hade jag nog kissat ner mig!!!

Harom kvallen, nar vi satt och kakade, sag vi en man i 35-40 ars aldern som vi kande igen nagonstans ifran. Sen kom vi pa att han maste vara en svensk skadespelare, men vi kom inte pa var vi hade sett honom! I alla fall, skulle jag ga pa toa pa restaurangen innan vi skulle ga, och gissa vem som var efter i kon? Jo, han! Sa jag tankte att jag maste fraga. "Ursakta, men ar inte du en svensk skadespelare?"
Han svarade: "Jo, det stammer bra det!"
"Jag visste det! Men vad har man sett dig i?"
"Tja, lite allt mojligt. Johan Falk-filmerna, Skeppsholmen pa SVT och Skilda varldar bl. a."
"Ja, just det! Vad roligt. Eh... Ja, men ha det sa bra da. Hejda!"

Haha, lite lustigt. Han verkade vara sjalv ocksa, sa jag troooor att han ville att vi skulle ta en ol med honom sen men det blev inte sa :) Googlade hans namn igar och han heter Henrik Norlen. Susanna, du maste kanna igen honom fran Skilda Varldar?!?

Nu ska vi snart ga strandpromenaden tillbaka till var lilla bungalow, och sen ska vi sova :) Imorgon ska vi vara pa plats vid baten kl. 8.30. Hoppas vi kommer upp!

Hoppas allt ar fint dar hemma. Horde att det ar lite sno? Har har det regnat ikvall, men annars har det varit kanonvader!