Australien - Cairns

Helluuu!

Nu ar vi som sagt framme i Cairns. Kom hir for ca en vecka sen. Annelie och Goran akte hem den 17. Sa nu har vi varit sjalva ett litet tag, utan mamma och pappa! Men det gar bra det ocksa. Det var vadligt roligt att dom kom tycker vi!

Vi chillade ganska mycket de forsta dagarna, eftersom det gar at FETT MYCKET pengar har. Det ar DYYYRT! Uscha... Men men, vi forsoker leva sa snalt vi kan. Igar hade vi i alla fall en tur bokad ut till stora barriarrevet. Blev hamtade kl 07.15 pa morgonen av en buss som tog oss ner till hamnen. Dar hoppade vi pa baten. Sedan fick vi frukost och fick lite sakerhetsinfo. Vi som skulle gora ett introdyk fick lite extra information. Nar baten sedan stannade till vid forsta stoppet var det dags! Och FY vad nervos jag var. Tror Linda ocksa var det. Vi var i grupp 4 sa vi hade lite tid att snorkla forst. Skitcoolt! Mycket battre snorkling an nar vi var pa Whitsunday segelbaten (har vi berattat om den...?). Sen ropade de upp att det var var grupps tur. Nu var pulsen hog vill jag lova! Vi hade pa oss wetsuites, simfotter, cyklop och tuber pa ryggen. Sen nastan puttade dom i oss i vattnet och fick fick ga ner under ytan. Boom boom, boom boom x10000, sa lat mina hjartslag. Vi skulle gora tva ovningar under vattnet. Nummer 1 var att om man fick in vatten i cyklopet att halla ena handen uppe vid pannan och sedan bala ut med nasan. Det gick bra. Nummer 2 var att ta ut munstycket till tuben och satta in det igen. Dar fick jag panik och forsokte komma upp over ytan. Men Lance, var (snygga) guide, drog ner mig igen och fick mig att lugna ner mig. Skont. Sedan fick jag in andningen. Det var ganska tungt att andas, men det gick bra. Linda freakade inte lika mycket som jag, hon ar inte lika mycket chicken som jag ar, haha.
Sen fick jag halla Lance i handen (YAY!) under nastan hela dykningen och det gick jattebra! At sa stolt over mig sjalv att jag vagade. Det trodde ni inte, mamma och pappa va? Att er lilla dotter som var livradd for vatten nar hon var liten vagade DYKA pa GREAT BARRIER REEF?! :) Nar vi var pavag tillbaka sag vi en HAJ! Det var FETTTT!!! Sen fick vi ga upp till ytan. Skont att andas riktig luft igen. Men det ar verkligen en upplevelse som jag sent kommer glomma!

Nar vi kom upp var det lunch och sedan stannade de till vid nasta stalle. Dar snorklade jag och Linda. Och efter en stund far vi se nagot langre ner pa botten, namligen en havsskoldpadda!!! Den var STOR! VI VAR SA LYCKLIGA! Och senare fick vi se ytterliggare en haj! Simmade runt med ett stort leende pa lapparna. Det var verkligen en lyckad dag!

Imorgon lamnar vi ostkusten och flyger in till landets hjarta, namligen Alice Springs. Dar har vi bokat en tredagars tur ut till Uluru (Ayers Rock). Kommer sova tva natter utomhus och forhoppningvis fa se bade det ena och det andra! Sedan ska vi ta flyget till Adelaide och sedan buss till Melbourne. Dar ska vi aka Great Ocean Road som ska vara valdigt fint. Sen vidare upp till Syndey och efter det Brisbane. Vi lamnar Aussie den 10 maj och flyger da till Fiji. Hoppas pa lite sol, for nu har vi bleknat ganska rejalt!

Ha det bra tills vidare, vi hors snart igen.
(Forresten har vi redan gjort halvtid pa resan... Hur stort?!)

/ Sofia Bjaellis

Kommentarer
Postat av: mamma

2012-04-21 @ 10:46:04
Postat av: mamma

2012-04-21 @ 10:47:28
Postat av: mamma

2012-04-21 @ 10:47:50
Postat av: Kerstin

Usch ja, ohh ja.......vad ska man säga-- jo att det skönt att ni har gjort det--dykt. Gör aldrig om det!

Lev på minnena från ert livs äventyr! Ni vet vad jag sa om hajar?!?



Nåväl, fortsätt att ha det härligt!

Kramar

2012-04-21 @ 11:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0